Friday, January 21, 2011

Larang guru kerja Sabtu

~Assalamualaikum~

..pagi ni saya terbaca di Harian Metro tajuk di atas ni. Maksud di atas ialah guru tidak boleh disuruh bekerja pada hari Sabtu. Kecualiii...'boleh dipanggil oleh Pengetua untuk bertugas pada mana-mana dua Sabtu dalam sebulan jika keadaan benar-benar memerlukan bagi menjayakan sesuatu acara yang tidak dapat dilakukan pada hari persekolahan biasa.'

 Saya faham dan saya tak le terasa beban jika terpaksa bekerja pada hari Sabtu. Biasanya Pengetua sekolah tak minta pun datang tetapi yang terpaksa datang sebab nak buat kelas tambahan untuk bakal calon-calon SPM yang memang tak cukup-cukup masa nak diajar dan dibimbing ni. Kelas tambahan yang dibuat ni pun lebih kepada studens yang terpilih sahaja. Studens ni pulak biasanya studens yang mungkin tertinggal kelas dan juga yang susah dan lambat nak paham dalam kelas harian biasa.

Bila dah buat kelas hari Sabtu ni kadang-kadang geram jugak kat sorang dua studens yang tak menghargai masa yang cikgu sanggup luangkan. Siap cakap kat studens tu, 'Datang le, cikgu nak ajar awak cara menjawab soalan SPM. Insya Allah awak boleh jawab dengan baik nanti.'  Tapi itu la..bila tuan diri tak sedar-sedar diri dan takde langsung rasa nak belajar, apa le kudrat cikgu nak pujuk lagi. 

 
Harapan Cikgu Fatin pada studens semua terutamanya bakal calon SPM 2011, ambil le peluang sebaik mungkin untuk memajukan diri anda dalam pelajaran.

~SELAMAT MAJU JAYA~




~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages