Saturday, December 29, 2012

SMKKN 2013, I'm coming ...

~Assalamualaikum~

Cuti yang sekian-kian-kian lama ni dah tinggal 2 hari je lagi. Tinggalkan cerita cuti-cuti bersama dengan berlalunya pergi tahun 2012. Berharap sangat hari-hari yang akan datang akan memberi 1001 harapan untuk menjadi lebih baik dalam semua segi terutamanya kesihatan. 

Keterujaan untuk masuk sekolah semula dan menghadap muka-muka studens yang disayangi sangat berkobar-kobar. Persediaan demi persediaan cuba dilakukan sebaik mungkin. Walaupun tak dapat menghadiri Mesyuarat Guru Kali Pertama 2013 disebabkan oleh komitmen lain, DUA benda penting ni dapat juga sebelum masuk sekolah. Kredit untuk Pn Norhasniza Abdullah.

 'Buku Rekod Pengajaran dan Pembelajaran'
...telah dilabelkan nama di tepi dan di hadapan oleh Puan Kerani.

 'Buku Manual Pengurusan 2013'
...ucapan tahniah kepada Encik Setiausaha Sekolah kerana sangat-sangat teliti dalam ejaan nama. Sebelum ni ejaan nama tak pernah tepat dan betul.

Bila dah dapat apa lagi. Lengkapkan la.. 


Bakal studens 4SP (hijau), 4PD3 (biru) dan 4SS1 (kuning), SILA bersedia.
Untuk Sains dua waktu, SILA masuk ke Makmal Sains.
.
Selak-selak, belek-belek Buku Manual Pengurusan 2013, terkejut le jugak sebab dalam dok ada kerja yang biasa dibuat, timbul pulak tanggungjawab baru yang kena pikul. Berat le sangat sebab guna perkataan pikul, tihehe..

 ...biasa dah buat kerja Pusat Sumber walaupun dah tak pegang lagi Penyelaras Pusat Sumber.

 ...ni pun tak jadi masalah le kot sebab ramai dan percaya pada kawan-kawan seangkatan yang saling membantu.

...ni yang terkejut ni. Guru Penasihat Kelab Tinju. Sebenarnya bukan le terkejut sangat pun. Kelakar. 
Dengan adanya Ketua yang berdedikasi, In Syaa Allah akan jadi mudah nanti. 
*Think +ve, think +ve*

So.....
SMKKN 2012, I'm coming.



~

Sunday, November 18, 2012

PrayForGaza : Bacaan Qunut Nazilah

~Assalamualaikum~

Dua tiga hari ni, buka saja 'facebook' akan ada la kat wall masing-masing memaparkan tentang kekejaman tentera Israel terhadap penduduk Palestin. Sungguh sedih dan rasa marah melihat kekejaman yang berlaku kerana anak-anak kecil turut menjadi mangsa. 

Saya rasa bangga bila 'friends' di 'facebook' sudi berkongsi di wall masing-masing mendoakan dan meniupkan semangat untuk kita semua ber'jihad'. 

 
... bapa saudara saya,

...sepupu saya,

...kawan saya,

...anak murid saya,

dan saya sendiri cuba mendapatkan respon di facebook, dan friends saya sudi berkongsi idea masing-masing. Terima kasih atas sokongan kalian.


.
 Dan di sini pula, saya ingin berkongsi dengan pembaca blog saya tentang 'jihad' kita.
Saya sebut 'jihad' sebab nampak apa yang kita buat ni adalah 100% kerana Allah Taala.

Maksud jihad dari kamus Portal Rasmi Dewan Bahasa dan Pustaka,

 .

Sebagai saudara seIslam dan umat Nabi Muhammad SAW, marilah kita ber'jihad' semampu yang mungkin dengan akal dan kudrat yang dianugerahkan oleh Allah SWT.

Kita cuba buat Solat Hajat dan bacaan Qunut Nazilah. 
Doa Qunut Nazilah dibaca ketika kaum Muslimin terkena bencana, ancaman, penganiayaan, penindasan musuh-musuh Allah SWT dan musuh kaum Muslimin. Seperti yang dikisahkan dalam Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW pernah melakukan qunut selama satu bulan untuk mendoakan pembunuh-pembunuh pada sahabatnya di Bir Al-Maunah. Dari Abu Hurairah RA, "Sesungguhnya bila ingin mendoakan seseorang, Nabi Muhammad SAW membacakan qunut sesudah rukuk (HR Bukhari dan Ahmad Bin Hambal).
Adapun Mazhab Syafie, Maliki dan sebahagian ulamak lain: Disunatkan membaca Qunut Nazilah pada solat lima waktu dan juga pada Solat Fajar. 
~ ihsan dari Jiwa Jihad
.


Semoga apa yang kita 'jihad'kan mendapat rahmat dari Allah SWT.
Aaaminnn.

 

~

Saturday, November 17, 2012

Oh, so sweeeeet......

~Assalamualaikum~

Manisnya kalau kita dengar kisah benar yang sangat tersentuh hati seperti begini...



dan begini ...




~

Friday, November 16, 2012

Zikir Terapi Diri

~Assalamualaikum~

Tiada saat yang paling indah dan tiada ruang yang paling tenang yang dapat diumpamakan seperti saat-saat kita ber'sunyi-sunyian' dengan Allah Subhanahuwataala. 
Berzikirlah untuk terapi diri sendiri.

http://1.bp.blogspot.com/-e3pHpRsTr_s/TvM2ojThhnI/AAAAAAAABCo/fPNJQOAU1QI/s320/COVER+HAFIZ+HAMIDIUN+%2528KEDAI+NASYID+ONLINE%2529.png 

 لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  


سبحان اللہ


اَسْتَغْفِرُ اَللّهَ


ياالطيف


حسبي ربي جل الله




~

Wednesday, November 14, 2012

Salam Maal Hijrah : Doa Akhir Tahun dan Doa Awal Tahun

~Assalamualaikum~
.
Esok kita akan menyambut Maal Hijrah 1434H. Marilah kita bersama-sama membaca doa akhir tahun pada akhir waktu solat Asar dan doa awal tahun selepas solat Maghrib
Kedua-dua doa lebih afdhal dibaca tiga kali.

Insya Allah,
... dengan membaca doa akhir tahun, kita akan mendapat perlindungan Allah Subhanahuwataala dari fitnah dan tipu daya syaitan serta mendapat setahun keampunan dosa yang lalu.
dan ...
dengan membaca doa awal tahun, Allah Subhanahuwataala akan memerintahkan 2 Malaikat untuk melindungi kita daripada fitnah dan tipu daya syaitan selama setahun yang mendatang. 
Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.

Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

 Sumber : Sitik's Blog

Semoga Allah Subhanahuwataala permudahkan urusan kita. 
Amin, amin ya Rabbal Alamin.



~

Friday, October 26, 2012

Salam Aidil Adha 1433

~Assalamualaikum~

Salam Aidil Adha buat semua.

walaupun sayu tengok lembu-lembu comel ni, ibadah qurban tetap kita laksanakan.

Semoga peng'qurban'an kita akan diberkati oleh Allah subahanahuwataala.

Ameen.





~


Wednesday, October 24, 2012

Mensyukuri Nikmat Allah subhanahuwataala...

~Assalamualaikum~

Hari ini saya nak share ilmu yang saya dapat selepas gugel2 blog2 Islamik. Semoga apa yang saya dapat ni adalah yang baik-baik. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah swt.

Tajuk : Mensyukuri Nikmat Allah swt.

Dari Surah As-Sajdah, Ayat 9: "... dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur. tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur."

..dan dari Surah Al-Mulk, Ayat 15: "Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu. Mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah, dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmat Nya dan takutilah kemurkaan Nya)."

Nikmat Allah swt terbahagi kepada 3:

1. Nikmat yang dikecapi dan disedari oleh hambaNya
2. Nikmat yang akan datang dan diidamkan oleh hambaNya
3. Nikmat yang dikecapi tetapi tidak disedari oleh hambaNya

Apabila Allah ingin menyempurnakan nikmatNya ke atas hambaNya, Dia akan mengurniakan sifat syukur. Syukur itu akan mengikat nikmat tersebut agar tidak hilang.

Nikmat yang diberi sama ada akan hilang dengan perlakuan maksiat atau pun akan diikat dengan ketaatan terhadap Nya.

Jika kita bersyukur pada Nya, Allah swt akan menunjukkan jalan amal kepada hambaNya dan diikat dengan ketaatan terhadapNya.

Wallahuaklam bissawab.

Renung-renungkan bersama-sama.




Terima kasih kerana membaca entri ini.


~



Monday, October 22, 2012

Amalan doa setiap hari..

Ya Allah!

Permudahkanlah segala urusan kami.
Limpahkanlah Nur Kasih.
Limpahkanlah berkat dan rahmat Mu.
Kurniakan kami zuriat yang sempurna, beriman dan beramal soleh serta berikanlah ketenangan kepada kami di dunia dan di akhirat.

Amin Ya Rabbal Alamin .



~

Saturday, October 6, 2012

Saturday, September 29, 2012

Lantunan Mahabbah Rasulillah

~Assalamualaikum~

Hari ini saya berpeluang menghadiri Majlis Lantunan Mahabbah Rasulillah. Majlis ni ialah satu majlis yang menggambarkan dan menzahirkan kecintaan kita kepada Rasulullah Sallallahualaihiwasallam. Majlis ini dipenuhi dengan selawat, zikir, alunan qasidah kecintaan Rasulullah S.A.W. Majlis ini diadakan di Dewan Besar Ukir Mall, Alor Setar, Kedah bermula jam 8.30 pagi hingga 1.00 tengah hari.

Sepanjang saya di majlis ini, saya dapat mengalunkan bersama-sama Selawat Thobibiyyah, Rawi Maulid dan Qasidah.

Rawi Maulid = Riwayat hadis Nabi
Qasidah = Lagu syair Arab














Terima kasih kerana membaca entri ini.

~


 




Tuesday, September 25, 2012

AWAS 7 isyarat jari ini bila ke luar negara...

~Assalamualaikum~

Biasanya, kita akan buat isyarat jari jemari jika nak sampaikan sesuatu jika kawan kita tu nun jauh di seberang sana. Maksudnya jauh yang masih lagi nampak di mata tapi kena la jerit sebab dia tak dapat dengar. Ataupun isyarat jari ni kita guna jika malas nak bersuara atau pun tak payah bersuara sebab bila tunjuk isyarat jari tu dia dah pun faham dan puas hati. 

Contoh yang selalu kita buat isyarat OK dan isyarat V atau Victory.

Tapi kan di sebalik isyarat jari tu kita pernah tak terfikir bukan semua orang di dunia ni dapat apa yang kita nak sampaikan sebenarnya. Tak pasal-pasal dipelangkungnya kita sebab dah jadi kurang ajar dengan orang tu. Walaupun muka bajet nampak baik, muka belas kesian ke, tapi disebabkan isyarat jari yang kita buat tu membuatkan orang dah tak takde kesian kat muka baik kita ni. 

Isyarat jari ni kalau tak dipelajari dengan betul akan menyusahkan kita jika kita ke luar negara. Jadi, bila ke negara-negara tertentu, AWAS dengan isyarat jari anda..

Lihat video ni..


Tapi ...




Apa motip Cikgu Fatin ambil gambar lagu ni..
(bila dah lepas ambil gambar, tengok balik, heran gak kenapa la jari jemari tu nak ditunjuk macam tu...automatik sama dengan flash camera agaknya.)



Terima kasih kerana membaca entri ini.


~

Thursday, September 13, 2012

ALHAMDULILLAH SYUKUR NIKMAT

~Assalamualaikum~

Alhamdulillah hari ini saya masih lagi diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini. 
Syukur ke hadrat Ilahi, Tuhan Yang Maha Penyayang.



~

Wednesday, August 15, 2012

Suara Ku Berharap (Islamic Version)



Di sini aku masih sendiri
Merenungi hari-hari sepi
Aku tanpaMU, masih tanpaMU

Bila esok hari datang lagi
Ku cuba hadapi semua ini
Dengan bantuanMU oh meski denganMU

Bila aku dapat bintang yang berpijar
Mentari yang tenang bersamaku di sini
Ku dapat tertawa menangis merenung
Semua ini bantuanMu Tuhan

Ya Allah ampunkan dosaku
Dosa kedua ibu bapaku
Aku hambamu yang berdosa
Masih berharap ampunan dariMu

Ya Allah ampunkan dosaku
Apakah taubatku diterima
Aku hambaMU yang berdosa
Amat berharap cahaya dariMU

Kalau ku masih tetap di sini
Ku lewati semua yang terjadi
Aku menungguMu, aku menunggu


~

Monday, July 30, 2012

Ini bulan Ramadhan kan?

~Assalamualaikum~

Saya rasa sangat sedih bila ada studen yang buat pengakuan tak puasa. Saya tanya kenapa dan dia jawab, 'Penat la cikgu, saya kena gheja.'

'Awak buat kerja apa? Saya pun kerja jugak.' 

'Saya buat gheja bendang. Panaih, tak tahan.'

(gheja: kerja, gheja bendang: menanam padi, panaih: panas)
.
Kesian kan. Tapi apa yang mampu saya tolong dia. Cuma saya boleh kata, ' Puasa la. Cuba sehari. Lepas-lepas tu akan jadi biasa.'

Dia diam je. Pastu saya tambah lagi, 'Puasa ni wajib bagi orang yang dah baligh. Puasa di bulan Ramadhan ialah rukun Islam ketiga. Ini bulan Ramadhan kan, kita wajib berpuasa. Islam kita tidak benar jika kita tak memenuhi tuntutan Rukun Islam.' 

Tunduk je dia, harap dia dapat masukkan kata-kata saya itu di dalam hati.

Itu cerita remaja yang mengaku tak puasa sebab kena bekerja di bawah panas matahari. Bagi remaja yang lain mesti ada sengaja tak puasa sebab memang tak rasa ia WAJIB. Dugaan dan ujian masa remaja ni memang banyak. Iman tak berapa nak kukuh lagi.

Tengok video ni..




~

Masak lemak apa paling sedap?

~Assalamualaikum~

Saya memang suka masak lemak. Apa sahaja masak lemak, saya memang gemar. Tambah-tambah bila buat masak lemak cili padi memang sangat menyelerakan. Kalau buat masak lemak sayur + fucuk + suhun atau masak lemak cili padi pucuk paku, saya akan bubuh kuah nya sampai jadi penuh pinggan. Kalau buat masak lemak cili padi ikan atau ayam pun saya akan bubuh kuah banyak-banyak dalam pinggan. Nasi pulak tak cukup sepinggan, saya akan tambah lagi. Nampak macam kebulur, tapi selera makan kan susah nak tepis-tepis. 

Tapi bila ada masak lemak cili padi ketam, selera saya akan meningkat berganda-ganda. Tapi kali ini bukan nasi yang ditambah. Ketam yang jadi mangsanya. Nasi dalam pinggan ada satu persepuluh je, sejemput le tu. Ketam-ketam tu akan saya ratah-ratah makan. Masa ni dah tak peduli bibir ke lidah ke terluka, saya melantak juga sampai penuh sisa-sisa kulit ketam sepinggan.



.
Ada yang suka campur dengan nenas. Tapi saya tak suka.



~



Saturday, July 28, 2012

Menu sihat di bulan puasa...

~Assalamualaikum~

Buah-buahan seperti yang semua orang tahu mengandungi kandungan vitamin dan mineral berkhasiat. Semua juga tahu buah-buahan sangat baik untuk diet (pemakanan seimbang). Sebabnya kumpulan buah-buahan diletakkan pada aras dua Piramid Makanan bersama sayur-sayuran.

.
Ini menu sihat kegemaran saya. Saya campur buah epal hijau, epal merah, oren, anggur dan brokoli. pastu campur dengan mayonis secukupnya. Bagi pada kiddies umur tiga tahun pun pasti mereka akan kata dengan gembiranya, 
'Nak lagi..'


Untuk rasa lebih sedap dan betul-betul fresh, letak dalam freeze sebelum makan.



~



Rejab, Syaaban dan RAMADHAN

~Assalamualaikum~

Entri kali ini nak share dengan semua tentang bulan-bulan mulia dalam kalendar Islam. Ada yang dah tahu dan dah ada yang ambil peduli tapi tak salahkan kalau kita saling ingat-mengingati. Alhamdulillah kerana semua dapat menerima dengan positif nya.

Seperti yang semua sedia maklum, bulan Rejab ialah bulan Allah, Syaaban ialah bulan Rasulullah. S.A.W. dan Ramadhan ialah bulan umat Rasulullah S.A.W. Ada juga kitab agama yang berkata Rejab adalah bulan menabur benih, Syaaban pula bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai. Maksudnya amalan di dalam bulan Rejab adalah untuk menyucikan badan, Syaaban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh.

Dan ada pulak kitab yang mengatakan Rejab adalah bulan keampunan, Syaaban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan. Dalam erti kata lain Rejab adalah bulan taubat, Syaaban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.

Kalau nak top up pahala berganda-ganda, amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Syaaban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala. Masya Allah, sangat besar bonus pahala yang Allah SWT beri kepada kita.

Dan kalau nak hapuskan dosa-dosa kita yang lalu, sebaiknya segerakanlah. Nabi bersabda, "Solat 5 waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan adalah penghapus dosa-dosa yang terjadi di antara waktu tersebut jika dijauhi dosa-dosa besar."
.
Sekarang telah masuk bulan Ramadhan dan hari ini adalah hari yang kelapan. Sama-sama la kita mengejar untuk mendapat pahala berganda-ganda untuk menghapuskan dosa-dosa lama. Tiada istilah 'siapa cepat dia dapat' tapi kita sama-sama dapat. Kan tujuan yang dinyatakan di atas tadi adalah untuk saling ingat-mengingati (hehe..takut orang kata, 'pandai la nak ceramah agama sangat, nak jadi ostazah ke'...mohon maaf ye).

Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah SWT dan yang buruk itu dari saya. Wallahua'lam bissawab.




Terima kasih kerana membaca entri ini.


.

Friday, July 27, 2012

*senyummm* Boleh layan ni bila rasa bosan...

~Assalamualaikum~

Jom layan bideo ni bila anda rasa bosan, boring giler, tension atau pun stress...

Tapi saya akan ajak Alya tonton bila dia bermasam muka.

Ini bideo anak-anak kucing baru bangun tidur, mata baru nak celik. Sangat le comelnya siap bunyi merdunya eow eow lagi.


Kalau rasa tak cukup puas nengoknye, klik le link-link bideo youtube yang ada.

Terima kasih kerana sudi tonton.



~

Sunday, July 22, 2012

Tauhu sumbat untuk berbuka puasa...

~Assalamualaikum~

Siapa suka tauhu sumbat? Dalam Bahasa Inggeris kata 'stuffed tofu' walaupun orang Inggeris tu tak tau pun apa ke benda tu.

Saya sangat suka, sebabnya bila tengok gaya rupanya nampak sangat kaya dengan pelbagai khasiat. Dari luar sampai ke isi dalamnya. Walau bagaimanapun kegemaran saya ini tak dapat dikongsi sama rata seisi keluarga. Kalau saya makan 4, yang lainnya hanya makan 1 saja. Dan selepas itu saya akan rasa kenyang sehingga tak usik pun hidangan yang lain. Bukan nya pelahap sangat sampai makan lebih sikit daripada ahli keluarga lain tapi dek kerana yang lain tu hanya makan sekadar merasa saje. Begitu la lebih kurang ceritanya.

Selongkar tengok apa yang ada pada isi luar dan isi dalam yang disumbat di dalamnya.

Tauhu berasal dari kacang soya, kaya dengan protein, kalsium dan juga lemak tidak tepu yang mana ia dianggap sebagai sumber nutrisi yang lengkap.

Timun kaya dengan kandungan mineral, mengandungi kalsium, fosforus, zat besi dan Vitamin C.

Karot atau lobak merah kaya dengan kandungan minerals, anti oksidan dan vitamin. Juga mengandungi beta karotin yang tinggi.


Sengkuang kurang lemak dan merupakan sumber terbaik untuk fiber dan vitamin B.

Tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia yang berkhasiat.

Dengan tersenarainya zat-zat yang ada di dalam bahan-bahan tauhu sumbat tu, rasanya tiada was-was dan syak wasangka lagi tentang baiknya ia menjadi menu sihat. Sumber zat-zat itu saya google cari dan sebenarnya banyak lagi khasiat nya dan tak ter'copy&paste' di ruang ini. 
Cuba le google sendiri. 




Tauhu ni saya makan dengan kuah sambal kicap dan kacang.

Terima kasih kerana membaca entry ini.

~

Apa mama patut buat bila anak mama menghadapi peperiksaan BESAR nanti..

~Assalamualaikum~

Rutin yang akan diketengahkan ini adalah gabung jalin antara amalan ibu saya dan seorang rakan blogger Cik Melur. Harapan saya semoga ia diberkati oleh Allah subhanahuwataala.

1. Mulakan dengan niat supaya anak kita boleh menjawab dengan tenang dan mudah semasa sedang mula hendak menjawab soalan peperiksaan.

2. Istighfar 3 kali.
r
Maksudnya : Aku minta ampun daripada Allah yang tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain daripadaNya, yang hidup dan yang menguruskan makhlukNya dan aku bertaubat kepadaNya.
3. Baca Surah Al Fatihah 1 kali.
4. Selawat ke atas Nabi 11 kali.
.
Maksudnya : Ya Allah, restulah dan sejahterakanlah junjugan kami Muhammad hambamu dan pesuruhmu yang ummi dan di atas keluarga dan sahabat baginda semuanya.
5. Baca Ayat Kursi 1 kali.
.
Maksudnya : Allah, tidak ada Tuhan (yang disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhlukNya), tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.   
6. Baca Surah Yasin 1 kali.
7. Baca Surah Ash-Sharh 1 kali (100 kali lebih afdhal)

Istiqamahlah dan semoga diperkenankan dan dipermudahkan oleh Yang Maha Esa.




~

Saturday, July 21, 2012

Puasa yang diterima Allah swt...

~Assalamualaikum~

Hari ini hari pertama kita berpuasa. Dugaan hari pertama memang sangat terduga berbanding hari-hari selepas ini. Tapi tak semua orang rasa macam tu. Ada juga yang eksaited ataupun lebih baik kita kata orang yang nampak eksaited tu sebenarnya telah pun bersedia dari awal lagi untuk menahan diri dari rasa lapar dan dahaga serta menjauhi perkara-perkara yang membatalkan puasa.

Ramai yang telah pun memulakan ibadah awal malam tadi iaitu menunaikan solat sunat Tarawih. Pada yang telah berjaya melaksanakannya, tahniah kerana telah pun memasuki fasa awal ibadah di bulan Ramadhan. Syukur Alhamdulillah.

Saya suka nak share sama-sama semua 'Tips Puasa yang diterima Allah subhanahuwataala.' Saya google daripada laman web Indahnya Ramadhan. Dipermudahkan untuk sharing bersama, begini sebenarnya mengikut Imam Abu Hamid al Ghazali di dalam Ihya’ ‘Ulum al Din :

1. Menjaga pandangan dari sesuatu yang diharamkan.

2. Menjaga lisan dari ghibah, dusta, gosip, cacian, dan debat. Banyakkan berzikir dan membaca Al Quran. 

3. Menjaga pendengaran dari mendengarkan yang dibenci oleh Allah.


4. Menjaga anggota badan seperti tangan dan kaki dari aktiviti yang tidak disukai Allah, dan juga perut dari memakan sesuatu yang syubhat ketika berbuka.


5. Menahan diri dari berbuka secara berlebihan.


6. Menghadirkan perasaan takut (khawf) tidak diterima puasanya, dan harap (raja’) agar Allah menerimanya. Ini dilakukan setelah berbuka puasa, bahkan setiap selesai beramal apa pun.

Tertarik dengan status facebook bekas studen arini. Bagus, bagus...dia mengingatkan dan dalam masa yang sama berdakwah. Cikgu suka.


Okay, semoga Allah subhanahuwataala menerima puasa kita semua, sehingga menjadi hamba yang diredhai-Nya. 

Terima kasih kerana membaca.


~

Wednesday, June 27, 2012

Dua bulan lagi...

~Assalamualaikum~

...pejam celik pejam celik, congak-congak lepas tolak hari-hari yang tak ingat dunia dah, rupanya ada dua bulan lagi Alya Farisah akan duduk dalam dewan peperiksaan dan menjawab soalan-soalan peperiksaan UPSR. Soalan-soalan yang perlu dijawab untuk menentukan laluan arah tuju dalam hidupnya buat kali pertama.

Tarikh UPSR : 11 hingga 13 September 2012
*please take note

Untuk jadual penuh, sila rujuk Jadual Peperiksaan UPSR Tahun 2012.

Bagi seorang mama yang berada di sisinya harus sangat la berasa debar-debar untuk tarikh di dalam kotak merah di atas tu.

"Alya, ... rasa tak berdebar-debar?"

"Takde pun mama"

Hai, bertuahnya anak sorang ni. Nanti la mama nak kurung dalam bilik kosong, bagi duduk atas kerusi dengan meja, pastu letak jam kat depan. Mama buat kertas soalan mirip soalan UPSR. Haa...ambik, rasa la debar-debar tu.

Seawal mendaftarkan Alya masuk darjah 6 dan semasa membayar yuran peperiksaan, memang dah azam untuk FOKUS pada Alya. Tiga bulan pertama cuba buat Alya dalam keadaan rileks dan siap pesan latihan jangan tinggal walau sehari. Tapi Alya akan leka, main seronok-seronok dengan kucing sampai lupa untuk ulangkaji pelajaran. Tiap-tiap hari lepas balik sekolah macam tu la. Keputusan ujian pertama sangat tidak memuaskan. Siap le dia kena leter dan selepas tu mula bersama-sama dengan dia buat latihan. Masa ni la, terpaksa mamanya berkorban kerja-kerja lain untuk duduk sebelah Alya. Sehingga la Tuhan menguji mamanya dengan ujian teramat la berat. Alhamdulillah ujian itu dapat dilalui dengan sabar dan Allah swt mengizinkan untuk bersama semula dengan Alya mengulangkaji pelajaran bersama-sama. Kali ini Tuhan anugerahkan bersama sifat SABAR dan TAWAKKAL. Dan baru ni selepas check online Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah, Alhamdulillah ada peningkatan sedikit walaupun tak dapat straight A. Takpe, mama akan cuba bantu Alya ke arah itu. Insya Allah, Tuhan akan berikan rezeki yang baik nanti.




~

Sunday, June 10, 2012

Bunga & Buah yang ku terima..

~Assalamualaikum~

...sungguh seronok dan gembira bila terima kekwa n roses n strawberries.

*senyum meleret-leret*



 
 



Terima kasih, kawan...



~

Friday, June 8, 2012

Bila berlaku keracunan makanan, ...

~Assalamualaikum~

...selalu sangat bertekak dengan si Alya pasal membawa bekal makanan ke sekolah. Taknak nye dia bawa bekal. Ingat lagi masa Alya darjah 1. Saya sediakan bekal makanan setiap pagi waktu hendak ke sekolah, dia bawa je tanpa membantah. Bila balik tengok bekas bekalan pun dah kosong. Alhamdulillah. Masuk darjah 2, saya masih juga sediakan bekal makanan untuk dia. Tapi makanan mesti bersisa di dalam bekas tu. Bila tanya, dia kata dia beli makanan kat kantin. Patut le pun tak habis. Dia lebih tertarik makanan kat kantin. Lepas tu, saya pelbagaikan menu untuk dia. Daripada mee goreng, kue teow goreng, nasi lemak, nasi goreng sampai la ke sandwich, spaghetti, macaroni.. tetap jugak tak habis. Masuk darjah 3 dah mula malu nak bawa bekal walaupun kena paksa, tak mahu nye jugak. Masuk darjah 4 terus tak mahunya langsung. Darjah 5 pun macam tu jugak. Eksyen taknak bawa jugak. Kekadang tu buat le jugak bagi dia bawak, dan bila baliknya tengok bekal langsung tak berusik. Dan sekarang dah darjah 6 dah pun. Alhamdulillah dia dah rasa ok pulak nak bawa bekal. Kadang-kadang tak dibawa sebab dia kata, 'Alya tak makan pun waktu rehat.'

Cerita pasal bekal ni bukan apa. Ini sebagai langkah berjaga-jaga tentang makanan yang disediakan di kantin. Takut apa yang masuk dalam perut anak tu makanan yang bukan baik untuk kesihatan. Tambah pulak kalau berlakunya keracunan makanan. Nauzubillah..minta dijauhkanlah.

Justeru apabila anak kita atau kita sendiri ada mengalami simptom keracunan makanan seperti cirit birit, muntah dan keletihan akibat dehidrasi selepas beberapa jam menikmati juadah, adalah baik agar jalani rawatan sendiri sebelum berjumpa doktor. Langkah awal yang kita ambil ini, Insya Allah boleh mengelak dari berlakukan keracunan yang lebih teruk.

Ikut kata doktor, kita perlu minum air bergaram. Air ni boleh mengembalikan keseimbangan bendalir badan yang terhidrat akibat muntah dan cirit birit. Garam ni penting kerana ia dapat mengembalikan kandungan garam (sodium dan potasium) dalam badan kita.

Caranya, campurkan sedikit garam bersama air sejuk untuk diminum.



Kaedah ini bukanlah penawar keracunan makanan sepenuhnya. Langkah seterusnya adalah pergi berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan seterusnya.


Waktu ni Alya tiada di rumah kerana bercuti bersama kazen-kazennya di Kuala Lumpur.



~



Tuesday, June 5, 2012

Pening dengan info dari fesbuk? ...

~Assalamualaikum~

...tinggal sekejap fesbuk, jom layan blog saya sekejap. Boring le sikit intro awal ni..tapi takpe teruskan membaca.

Bermulanya 2 November 2008, saya mula kenal dan join fesbuk. Padahal fesbuk ni dah mula sejak 2004 lagi. Ikut sejarah FACEBOOK, tarikh 4 Februari 2004 mula dilancarkan oleh Encik Mark Zucherberg. Masa mula guna fesbuk, yang paling syok n tacing sebab dapat kontek kawan-kawan lama. Daripada fesbuk ni juga, saya bersama kawan-kawan lain dapat buat reunion sekolah rendah dulu. Banyak manfaat yang kita dapat selain yang disebutkan tadi. Antara benda baik yang saya dapat ialah saya jadikan fesbuk sebagai media perbincangan (iye la..berbincang le sangat) dan saya juga dapat membina grup-grup sendiri (hrmm..berapa grup yang telah saya bina hek).

Macam mana pun baiknya, banyak juga le keburukan seperti yang kita semua dah maklum dah. Dan semua benda buruk ni pandai-pandai le sendiri nak buat macam mana. Ye tak?

Tapi ada satu masalah lagi. Kecelaruan info.
Kita kerap dapat info dalam fesbuk yang tak tahu mana benar palsunya. Nak-nak pulak benda yang kita sukar nak percaya. Dan lebih malang lagi kita percaya 100%. Contohnya aiskrim Magnum Walls. Last saya dengar info fesbuk kata ada lemak cik bab. Rasa nak percaya..benda yang jadi kegemaran sebab sedap sangat terus jadi eee..yek..geli dan jijik. Taknak percaya pulak..bahaya. dah jadi was-was. Google2 cari dalam JAKIM, takde pun dalam senarai. Abis tu camne. Keputusannya...jangan makan sehingga dapat bukti yang sahih dari pihak JAKIM. Hmmm...entah. Sampai tarikh hari ini, JAKIM tak kata apa-apa pun.

'Sape ada info pasal ni? Ceciter sikit..'

Jom layan bideo MatLutfi ni...





~

Wednesday, May 30, 2012

Terima kasih semua...

~Assalamualaikum~

...di kala kita sakit, di saat kita lemah dan di masa kita rasa kekurangan kita jangan lupa ramai insan yang masih bersama kita. Walaupun kadang-kadang kita ber'perasaan' sakit kita, lemah kita dan kurang kita akan membebankan orang lain sebenarnya sifat prihatin dan ambil berat mereka adalah 'kesukaan' bagi mereka atau boleh saya katakan lahir dari hati yang suci murni. Mereka akan menghulurkan bantuan dan mereka akan sama-sama mendoakan bersama kita agar kita tidak melalui saat-saat sukar itu berseorangan. 

Saya ingin menyampaikan ucapan terima kasih saya kepada saudara mara, sahabat handai, rakan taulan, anak-anak didikku dan bekas anak-anak didikku yang bersentiasa dan tidak putus-putus mendoakan saya supaya saya sihat seperti dulu...dengan harapan ingin melihat saya ceria dan bersemangat seperti sebelum ini. Malahan yang baru saya kenal dan tahu tentang penyakit saya turut sama mendoakan saya.

 Terima kasih kepada yang mengunjungi saya di HSB.


Terima kasih kepada yang memberi buah



dan memotong buah untuk saya.

 
Kulit saya makin sihat dan cantik...*wink wink*

Terima kasih kepada yang memberi bunga-bunga.



 Bangun pagi je bau haruman kuntuman-kuntuman rose menusuk kalbu. Aromaterapi yang baik untuk saya. Juga menceriakan bilik saya.

Terima kasih juga kepada misi-misi yang comels dan lembut tutur kata serta baik hati.


Terima kasih semua...



~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages