Saturday, July 28, 2012

Rejab, Syaaban dan RAMADHAN

~Assalamualaikum~

Entri kali ini nak share dengan semua tentang bulan-bulan mulia dalam kalendar Islam. Ada yang dah tahu dan dah ada yang ambil peduli tapi tak salahkan kalau kita saling ingat-mengingati. Alhamdulillah kerana semua dapat menerima dengan positif nya.

Seperti yang semua sedia maklum, bulan Rejab ialah bulan Allah, Syaaban ialah bulan Rasulullah. S.A.W. dan Ramadhan ialah bulan umat Rasulullah S.A.W. Ada juga kitab agama yang berkata Rejab adalah bulan menabur benih, Syaaban pula bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai. Maksudnya amalan di dalam bulan Rejab adalah untuk menyucikan badan, Syaaban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh.

Dan ada pulak kitab yang mengatakan Rejab adalah bulan keampunan, Syaaban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan. Dalam erti kata lain Rejab adalah bulan taubat, Syaaban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.

Kalau nak top up pahala berganda-ganda, amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Syaaban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala. Masya Allah, sangat besar bonus pahala yang Allah SWT beri kepada kita.

Dan kalau nak hapuskan dosa-dosa kita yang lalu, sebaiknya segerakanlah. Nabi bersabda, "Solat 5 waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan adalah penghapus dosa-dosa yang terjadi di antara waktu tersebut jika dijauhi dosa-dosa besar."
.
Sekarang telah masuk bulan Ramadhan dan hari ini adalah hari yang kelapan. Sama-sama la kita mengejar untuk mendapat pahala berganda-ganda untuk menghapuskan dosa-dosa lama. Tiada istilah 'siapa cepat dia dapat' tapi kita sama-sama dapat. Kan tujuan yang dinyatakan di atas tadi adalah untuk saling ingat-mengingati (hehe..takut orang kata, 'pandai la nak ceramah agama sangat, nak jadi ostazah ke'...mohon maaf ye).

Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah SWT dan yang buruk itu dari saya. Wallahua'lam bissawab.




Terima kasih kerana membaca entri ini.


.

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages