Monday, July 30, 2012

Ini bulan Ramadhan kan?

~Assalamualaikum~

Saya rasa sangat sedih bila ada studen yang buat pengakuan tak puasa. Saya tanya kenapa dan dia jawab, 'Penat la cikgu, saya kena gheja.'

'Awak buat kerja apa? Saya pun kerja jugak.' 

'Saya buat gheja bendang. Panaih, tak tahan.'

(gheja: kerja, gheja bendang: menanam padi, panaih: panas)
.
Kesian kan. Tapi apa yang mampu saya tolong dia. Cuma saya boleh kata, ' Puasa la. Cuba sehari. Lepas-lepas tu akan jadi biasa.'

Dia diam je. Pastu saya tambah lagi, 'Puasa ni wajib bagi orang yang dah baligh. Puasa di bulan Ramadhan ialah rukun Islam ketiga. Ini bulan Ramadhan kan, kita wajib berpuasa. Islam kita tidak benar jika kita tak memenuhi tuntutan Rukun Islam.' 

Tunduk je dia, harap dia dapat masukkan kata-kata saya itu di dalam hati.

Itu cerita remaja yang mengaku tak puasa sebab kena bekerja di bawah panas matahari. Bagi remaja yang lain mesti ada sengaja tak puasa sebab memang tak rasa ia WAJIB. Dugaan dan ujian masa remaja ni memang banyak. Iman tak berapa nak kukuh lagi.

Tengok video ni..




~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages