Sunday, July 22, 2012

Apa mama patut buat bila anak mama menghadapi peperiksaan BESAR nanti..

~Assalamualaikum~

Rutin yang akan diketengahkan ini adalah gabung jalin antara amalan ibu saya dan seorang rakan blogger Cik Melur. Harapan saya semoga ia diberkati oleh Allah subhanahuwataala.

1. Mulakan dengan niat supaya anak kita boleh menjawab dengan tenang dan mudah semasa sedang mula hendak menjawab soalan peperiksaan.

2. Istighfar 3 kali.
r
Maksudnya : Aku minta ampun daripada Allah yang tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain daripadaNya, yang hidup dan yang menguruskan makhlukNya dan aku bertaubat kepadaNya.
3. Baca Surah Al Fatihah 1 kali.
4. Selawat ke atas Nabi 11 kali.
.
Maksudnya : Ya Allah, restulah dan sejahterakanlah junjugan kami Muhammad hambamu dan pesuruhmu yang ummi dan di atas keluarga dan sahabat baginda semuanya.
5. Baca Ayat Kursi 1 kali.
.
Maksudnya : Allah, tidak ada Tuhan (yang disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhlukNya), tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.   
6. Baca Surah Yasin 1 kali.
7. Baca Surah Ash-Sharh 1 kali (100 kali lebih afdhal)

Istiqamahlah dan semoga diperkenankan dan dipermudahkan oleh Yang Maha Esa.




~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages