Friday, June 8, 2012

Bila berlaku keracunan makanan, ...

~Assalamualaikum~

...selalu sangat bertekak dengan si Alya pasal membawa bekal makanan ke sekolah. Taknak nye dia bawa bekal. Ingat lagi masa Alya darjah 1. Saya sediakan bekal makanan setiap pagi waktu hendak ke sekolah, dia bawa je tanpa membantah. Bila balik tengok bekas bekalan pun dah kosong. Alhamdulillah. Masuk darjah 2, saya masih juga sediakan bekal makanan untuk dia. Tapi makanan mesti bersisa di dalam bekas tu. Bila tanya, dia kata dia beli makanan kat kantin. Patut le pun tak habis. Dia lebih tertarik makanan kat kantin. Lepas tu, saya pelbagaikan menu untuk dia. Daripada mee goreng, kue teow goreng, nasi lemak, nasi goreng sampai la ke sandwich, spaghetti, macaroni.. tetap jugak tak habis. Masuk darjah 3 dah mula malu nak bawa bekal walaupun kena paksa, tak mahu nye jugak. Masuk darjah 4 terus tak mahunya langsung. Darjah 5 pun macam tu jugak. Eksyen taknak bawa jugak. Kekadang tu buat le jugak bagi dia bawak, dan bila baliknya tengok bekal langsung tak berusik. Dan sekarang dah darjah 6 dah pun. Alhamdulillah dia dah rasa ok pulak nak bawa bekal. Kadang-kadang tak dibawa sebab dia kata, 'Alya tak makan pun waktu rehat.'

Cerita pasal bekal ni bukan apa. Ini sebagai langkah berjaga-jaga tentang makanan yang disediakan di kantin. Takut apa yang masuk dalam perut anak tu makanan yang bukan baik untuk kesihatan. Tambah pulak kalau berlakunya keracunan makanan. Nauzubillah..minta dijauhkanlah.

Justeru apabila anak kita atau kita sendiri ada mengalami simptom keracunan makanan seperti cirit birit, muntah dan keletihan akibat dehidrasi selepas beberapa jam menikmati juadah, adalah baik agar jalani rawatan sendiri sebelum berjumpa doktor. Langkah awal yang kita ambil ini, Insya Allah boleh mengelak dari berlakukan keracunan yang lebih teruk.

Ikut kata doktor, kita perlu minum air bergaram. Air ni boleh mengembalikan keseimbangan bendalir badan yang terhidrat akibat muntah dan cirit birit. Garam ni penting kerana ia dapat mengembalikan kandungan garam (sodium dan potasium) dalam badan kita.

Caranya, campurkan sedikit garam bersama air sejuk untuk diminum.



Kaedah ini bukanlah penawar keracunan makanan sepenuhnya. Langkah seterusnya adalah pergi berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan seterusnya.


Waktu ni Alya tiada di rumah kerana bercuti bersama kazen-kazennya di Kuala Lumpur.



~



2 comments:

  1. Tengok wajah Alya, teringat pulak pada anak kak Nza yg bernama Naurah di blog 4Fn1MF, miriplah :)

    Saya yg dah tua ni pun bawak bekal pi sekolah lepas merajuk dengan pengusaha kantin, kihkih! Buruk betoi orang tua merajuk tapi nak buat macam mana, lagi tua lagi sensitif :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye, sy dah kunjung blog tu. memang mirip laa...tang bhgn mata n idung, hehe..

      Delete

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages