Wednesday, March 2, 2011

Mai timbang berat ... antara tips nak jaga kesihatan ni...

 ~Assalamualaikum~

...mulanya tahun 2011 ni, ada banyak yang nak saya capai. Kalau orang lain kata azam tahun baru, tapi saya taknak kata azam. Saya akan kata target atau sasaran. By this month, I must do this or by this January I must finish my stock file or by this February I must full complete three paperworks. Hmm..tu kerja kat sekolah. What about myself? Hmm..by this March, I must decrease my body fat.

Tapi itu la..kadang-kadang kita nak jadikan sesuatu tu tercapai, mesti nak ada sokongan dan dorongan. Siapa yang nak bagi kita sokongan dan dorongan tu? Kita mesti nak sokongan orang-orang yang paaaling dekat dengan kita. Ye..kita nak sangat sokongan dan dorongan orang-orang tersayang. Famili kita, kekasih kita, ataupun diri kita. Kita sayang tak diri kita? Of course la...sebab kita buat semua ni untuk kebaikan diri kita jugak kan. Jadi..saya pegang pada prinsip ini, kalau saya sayang diri saya, saya mesti bagi sokongan pada diri saya sendiri. Chaiyok..chaiyok..go fatin, go fatin..

Hehe...

I love to talk about my physical health. Bukan pasal nak melawa, nak cantik macam model, tapi lebih kepada kesihatan.

Untuk tujuan kesihatan fizikal tu, saya kerap timbang berat badan saya. Kerap pun takde la tiap-tiap hari. Seminggu sekali je.

 
Selalu orang timbang berat sebab nak tau berat makin naik ke turun kan. Orang ambil bacaan berat dan compare dengan orang lain. Tapi saya lebih suka bacaan kesemua fizikal badan saya. Saya nak tau saya punya berat, tinggi, BMI (Body Mass Index), purata BMI ideal dan berat ideal. Bila dah tau semua tu, boleh le saya ekjas-ekjas diet makan saya. Tihehe...

Okay.. Nak tau semua reading tu, saya suka naik benda alah kat bawah ni. Masuk koins, pastu tunggu la. Then, dia keluarkan slip yang ada semua reading tu. 


Dua benda kat atas ni ada kat shopping complex. Saya suka pergi kat Giant Aloq Setaq sebab tak ramai orang kat tingkat yang ada mesin ni. Hehe...malu gak bila naik atas benda tu.

Yang kanan tu dia ambil bacaan berat dan tinggi. Yang kiri tu pulak dia ambil bacaan berat, tinggi dan tekanan darah.


 Ni la slip nye... 'sape punya ntah'..

*tengok kiri kanan*

So, pasni kita ikut la macam yang dicadangkan oleh slip ni. Contoh nye 'orang ni'. Dia kena le maintain berat 'dia' antara 46 hingga 61 kg. Tu berat 'dia' 62.1 kg. Turunkan lagi ye..kalau boleh kurangkan makan sikit. Yang lain-lain tu kita maintain je la..selagi takde symptoms selagi takde efeks yang meragukan. Kalau ragu-ragu, jumpa pakar kesihatan.

Bacaan yang diambil kat atas tu pun ada keraguan jugak. Entah-entah mesin tu nak telan duit orang je. Bacaan tu main bubuh je. Eh, tak baik berburuk sangka kat mesin tu. Chisshh..

Kalau nak lebih baik, pergi la jumpa doktor. Kena check jugak kan kesihatan overall.



~


2 comments:

  1. alooo.. u try beli penimbang kat Cosway.. leh kira kitanye berat ni ideal ke tak... eheheh..pakai kupon dpt murah lg..

    ReplyDelete
  2. tcer syah, hehe..gud idea. Tapi kalau ada pun mesti suka nak pi timbang masuk duit tu. abis je soping, mesti nak naik gak atas benda tu..hihi..

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages