Wednesday, December 15, 2010

saya cukup pantang tengok lampu dan kipas terpasang bila tiada orang!!!

~Assalamualaikum~

...pernah jumpa signboard macam ni tak?




Itu semua sign atau peringatan untuk kita supaya jimatkan elektrik. Tapi tak semua orang boleh ikut macam tu,kan. Mesti ada alasan macam ni. 'Alaa..orang nak guna lagi le bilik ni. Keluar kejap je, nanti nak masuk balik.' Ataupun, 'Ish..leceh la. Buat pe nak tutup, biar le terbuka. Nanti takyah nak bukak lagi sekali.' Atau lebih teruk lagi, 'Suka ati aaa..bukannye aku nak kena bayar pun.'

Itu alasan masing-masing. Dah pendapat masing-masing macam tu. Yang prihatin tetap prihatin, yang tak prihatin tu hmmm tak tahu le nak buat macam mana lagi. Sekarang ni ada kempen jimatkan elektrik, tapi tak le kerap sangat keluar kat tv n radio. Hari tu sekali ada kempen Earth Hour yang ajak kita tutup lampu selama 1 jam bermula 8.30 malam pada 28 Mac 2009. Bagus kempen ni. Bergelap sama-sama.

Balik pada tajuk entry di atas. Ye, saya memang pantang nampak lampu dan kipas terbuka bila takde orang. Saya akan tutup. Dah jadi kebiasaan di mana-mana, bila saya nampak lampu terbuka saya akan cari suis untuk tutup. Saya tak sedar tabiat saya ni sehingga la tiga tahun lepas saya ke kampung halaman ibu saya di Indonesia. Bila pergi rumah sanak saudara ibu saya, ada orang berkata, 'Oh, ini la budak yang suka tutup lampu bila orang tidak ada ya.' Automatically saya berkata dalam hati, 'Oh, turun kat Alya rupanya.' Dan memang ya, Alya ikut sifat saya. Terlalu kerap Alya ingatkan saya sebelum keluar bilik, 'Ma, tutup lampu ma.' Walaupun saya dah pegang pun suis untuk ditutup. Ini ayat yang selalu Alya kata pada saya juga, 'Mama ni..biarkan je air-con terbuka. Orang takde pun.' Saya pulak jawab, 'Sayang, mama nak sejukkan bilik tu. Nanti mama tutup la.' Hehe..

Itu je la yang saya nak kongsi cerita hari ni. Semoga ini dapat mengubah sikap orang-orang yang suka membazirkan elektrik. Yang penting kena tahu ini bukan sahaja dapat jimatkan wang ringgit kita malahan juga dapat mengurangkan masalah pemanasan global (hmm..tanggungjawab besar tu menjaga DUNIA).
.
Ini ada kempen sikit untuk tatapan sekeluarga..


.



...pssst...
Abah saya lagi jimat cermat orangnye. Terang sikit je, ada le sinaran cahaya curi-curi masuk pun kena tutup lampu tau.





~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages