Monday, December 20, 2010

Sedihnya bila ada orang tidak tahu adab berSALAMan...

~Assalamualaikum~

...pernah tak melalui situasi macam ni? 

Anda dengan muka penuh senyuman dan dengan hati yang ikhlas bersalam dengan orang lain di sebuah majlis. Tapi orang yang anda salam tu langsung tak pandang pada anda.

Sedihnya rasa bila orang tu buat macam tu kat kita kan? Masa tu mula le bermain-main dalam kepala, 'Teruk sangat ke rupa aku ni?', or 'Kenapa dia tak tengok kat aku? Hodoh sangat ke aku?' or 'Tak layak ke aku bersalam dengan dia.' or 'Hina sangat ke aku?' dan macam-macam lagi le ungkapan-ungkapan merendah diri keluar dalam kepala otak. Serta merta terasa sedih dan pilu. Masa tu jugak le rasa je nak buka ceramah pasal adab-adab bersalam. Ataupun nak bagi risalah pasal adab bersalam

Honestly, saya cakap saya selalu mengalami macam tu. Saya alaminya semasa saya pergi majlis kenduri kesyukuran, majlis kahwin, majlis ilmu malahan dalam masjid selepas solat hari raya pun ada yang beradab begitu. Tak boleh sebut ADAB. Adab untuk orang yang tahu ADAB saje. Lagi sedih bila ia berlaku dalam majlis yang penuh keberkatan dan kemuliaan.

Untuk yang nak tahu macam mana le ADAB tu, boleh le scroll down terus ke bawah ni..

eh eh..silap lak masuk gambar ni. HARAM! HARAMMM!
 
Adab Bersalam yang saya petik dari SINI*

1. Senyum sambil berjabat salam.
2. Memandang ke wajah orang yang kita salam. 
    Ada dalil tentangnya:   
    لا تحقرن من المعروف شيئا ، ولو أن تلقىأخاك بوجه طلق
    Dari Abu Dzarr al-Ghifari, [sabda saw] “Jangan sekali-kali 
    engkau anggap ringan suatu kebaikan, walaupun hanya engkau 
    melontarkan wajah yang manis kepada saudaramu.” 
    [HR Muslim, # 2626]. Dalam hadith itu ada menyebut 
    melontarkan wajah yang manis ia merangkumi eye contact dan 
    senyuman. Lazimnya memang begitulah adat atau uruf, kena 
    ada senyuman dan eye contact.  

Wallahuaklam.
.
~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages