Thursday, December 16, 2010

Cabar diri anda hidup tanpa henfon dalam seminggu...

~Assalamualaikum~

...saya baru je tonton rancangan Oprah Winfrey Show. Topiknya ialah tentang satu cabaran yang perlu diikut oleh satu keluarga selama 7 hari, 'What Can You Live Without?'
Keluarga Haneys ni memilih hidup tanpa teknologi. Famili ni awalnya ada masalah dengan penggunaan teknologi. Akibat terlalu taksub menggunakan teknologi sehinggakan tiada komunikasi antara satu sama lain. Bapa yang asyik menonton tv, ibu kerap mengadap laptopnya, anak perempuan pula dengan henfonnye sementara anak lelaki pula dengan video game. Betapa teruknya komunikasi di antara satu sama lain sampaikan si ibu hendak meminta tolong anak pun hanya 'sms' walaupun tinggal dalam satu rumah. Melalui cabaran 'WCYLW?' yang dibuat oleh Cik Oprah, semua bahan-bahan teknologi tersebut dirampas untuk selama 1 minggu. Tinggal la famili tersebut tanpa tv, handfon, video game, komputer dan laptop. Akhirnya, famili dapat le berubah menjadi keluarga yang normal dan saling menghargai antara mereka.

Saya pernah jugak buat ala-ala macam ni, tapi tak la semua barang teknologi saya ditolak ketepi. Hanya HANDFONE sahaja. Kenapa saya buat macam ni? Sebab saya perlukan masa-masa yang berkualiti bersama anak saya tanpa pengaruh dan gangguan luar. Masa tu saya rasa hanya ada saya dan anak saya. Buat semua aktiviti mesti bersama-sama. Tapi saya hanya cabar diri saya selama 5 hari sahaja. Saya akui kesannya memang baik sama seperti kata Cik Oprah di atas. 
*___*

*mom 'n' daughter*
.
Kalau anda semua hendak mencuba cabaran yang lebih mencabar sila klik di SINI. 




~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages