Monday, December 13, 2010

nak kuruus ke nak gemok?

~Assalamualaikum~

...tengok semua-semua tajuk entry kat atas, ada yang rasa nak tolong jawap tak? Gemok (sambil kembungkan pipi) atau kuruuus (cengkungkan pipi pulak). Ulang sekali lagi sambil mimikkan muka anda semua, GEMOK atau KURUUUS?

Kurus? Semua suka perkataan tu. 'Awak ni kurus le.' Sah-sah dia akan tersenyum  lebar. Dalam hati, 'Eee..seronoknye.'

Lain le  kalau sebut gemuk. Ada orang sengih tak kalau kata kat dia gemuk? Serta merta yang tadi tengah gelak-gelak, mesti tarik muka dari U kepada n. Betul tak?

Saya pernah kurus dan saya pernah gemuk. Masa zaman saya kurus, dulu sweet-sweet dari kecik-kecik sampai le saya 20an. Masa tu memang kurus. Berat saya orang kata tak cukup makan. Ehh..ni kurus kering ni. Silappp...takde le kering, ada gak isi. Masa kecik-kecik, orang kata kat saya, kurus macam lidi. Bila besar pulak orang kata kurus macam papan. Tambah pulak lagi ayat yang macam ni, 'Apa ni Fatin, sekeping jer.' Ish ish ish..
.
Bila dah beranak sorang, menjadi-jadik le badan saya. Maklum le menyusu badan dok feedingkan Alya. Pastu saya sambung belajar, badan saya kurus sikit. Bukan le sebab study maut sampai tak makan. Ni sebab saya dok makan kopi kurus badan. Saya minum kopi tu berkotak-kotak sampai la adik saya kata, 'Along, i tengok u macam jerangkung.' Adik sorang lagi kata, ' Kepala besaq, badan kecik.' Ayat dahsyat mahsyat sungguh depa kata. Hukhuk..uwaaa...

Last-last saya berenti jugak segala usaha nak bagi kurus. Sekarang saya selesa dengan berat badan saya, 60kg. Kalau boleh, nak maintain macam ni je. Taknak turun, taknak naik. Kalau ikut nombor memang dikira gemuk, tapi tak pernah le dengar orang kata, "GEMUKNYE".

Caranya amalkan cara hidup yang sihat, banyakkan minum air bergelas-gelas (kalau boleh 8 gelas sehari). Challenge dengan diri sendiri. Pagi-pagi bubuh siap-siap tumbler (bekas air) yang boleh muat 8 gelas air tu. Bawa le ke mana-mana tumbler tu. Mesti habiskan dalam sehari. Kalau tak abis, anda dikira kalah.

Kalau kat luar nak makan-makan, order le jus buah-buahan. Yang ni kena rajin jugak buat kat rumah. Cuba-cuba le ye..

Saya nak tunjuk gambar Kak Mah kat bawah ni,
.

.(sori na Kak Mah, pinjam gambaq sat)
.
Anda suka yang mana, Kak Mah atas ke Kak Mah bawah?





~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages