Sunday, December 12, 2010

Mestikah saya terikut sama fesyen tudung terkini?

~Assalamualaikum~
.
...sekarang fesyen tudung jenis apa ye? Tudung jenis shawl kan, ataupun tudung apa ye namanya ala-ala Bu Arini (ada orang kata tudung instant). Ada lagi kalau diperhati di luar sana tu, pashmina, tudung syria (sekadar menyebut nama yang popular masa kini). 
Hmm..tudung ni ada banyak persepsi, pendapat lain-lain. Mungkin bagi sesetengah orang di luar sana mengatakan asal letak kain atas kepala, itu la 'tudung'. Tapi bagi saya, maksud tudung ni mestilah yang menutupi segala urat rambut di kepala dan kalau boleh mengikut hukum Islam mestilah menutupi bahagian dada. Saya tak boleh kata Cik Siti kita memakai tudung sebab ia tidak menetapi syarat bernama tudung. Contohnye la. 

Ok, balik pada jenis tudung terkini. Shawl. Sangat-sangat popular sekarang. Tudung yang diberi nama shawl ni kalau dibuka semula sejarah zaman nenek moyang kita, cara pakai tudung ni sama dengan cara pakai tudung nenek-nenek dahulu. Alaaa...tudung yang berupa selendang panjang dan bila nak pakainya, lilit-lilit kan la di kepala dan tutup di bahagian dada terus disematkan dengan pin atau brooch. Nenek-nenek pulak bila pakai lilit-lilit di kepala, menutupi bahagian dada dan cara sematkannya hanya dengan selitkan di mana-mana bahagian tepi antara telinga dan dagu. Cuma dahulu takde la banyak bagai-bagai warna dan corak seperti sekarang.

Saya suka bercerita di sini saya tidak la sangat terpengaruh dengan cara pakai tudung terkini. Saya tak kisah kalau orang kata saya tak up 2 date. Dan saya tak kisah kalau orang kata saya tidak mengikuti zaman. Cuma nak diperbetulkan di sini adalah saya mengaku yang saya mengikuti zaman dan saya mengambil tahu pasal fesyen terkini. Ikuti tak sama seperti tiru kan. Saya juga mengaku saya bukanlah orang yang mudah terpengaruh dengan orang lain jika saya tidak berkenan atau tidak selesa dengan fesyen itu.

Ada dua sebab kenapa saya tidak terikut fesyen terkini.
1.Tidak selesa
2. Membazir

Saya rasa tidak selesa sebab saya rasa lebih selesa dengan jenis tudung yang saya sedang pakai sekarang. Bila saya pakai tudung shawl saya tidak suka lilit-lilit banyak kali di kepala. Sama le jugak kalau pakai pashmina (hehe..ni sesuai sangat untuk orang yang hidung mancung-pancung je). Kalau pakai tudung instant atau tudung syria, entah kenapa anak rambut saya suka sangat nak jenguk keluar. Bila dah asyik perbetulkan rambut dan paksa masuk dalam tudung, saya pun jadi malas nak pakai.
.
Kenapa membazir pulak? Ini la sikap yang disukai oleh encik syaitan bila membazir. Saya pikir-pikir kalau saya pakai tudung fesyen terkini, apa le patut saya buat dengan tudung-tudung lama. Kesian kat tudung-tudung tu kalau saya tak pakai lagi. Tudung-tudung tu masih elok, kenapa pulak saya perlu ketepikan mereka. Betul tak?
.
 satu drawer muat 30 helai tudung, saya ada 3 drawer penuh dengan tudung. Hmm..sayang, sayang.
.
So jalan terbaik yang saya ambil, jangan le terPENGARUH dengan fesyen terkini kalau ia boleh merugikan diri sendiri. Hati sendiri berkata, SENDIRI KENA FIKIR LA.





~

No comments:

Post a Comment

Ada apa-apa nak kata?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages